NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
120 - (1436) وحدثنا
محمد بن
المثنى وابن
بشار (واللفظ
لابن المثنى)
قالا: حدثنا
محمد بن جعفر.
حدثنا شعبة.
قال: سمعت
قتادة يحدث عن
زرارة بن
أوفى، عن أبي
هريرة، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: "إذا
باتت المرأة
هاجرة فراش
زوجها،
لعنتها الملائكة
حتى تصبح".
{120}
Bize Muhammed b.
El-Müsennâ ile ibni Beşşâr rivayet ettiler. Lâfız îbni Müsenna'nındır. (Dedilerki):
Bize Muhammed b. Ca'fer rivayet etti. (Dediki): Bize Şu'be rivayet etti.
(Dediki): Katade'yi, Zurâratü'bnu Evfâ'dan, o da Ebu Hureyre'den, o da Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den naklen rivayet ederken dinledim. Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz:
«Kadın, kocasının
döşeğini terk ederek sabahlarsa, o'na melekler sabah'a kadar la'net ederler.»
buyurmuşlar.
(1436) وحدثنيه
يحيى بن حبيب.
حدثنا خالد
(يعني ابن الحارث).
حدثنا شعبة،
بهذا الإسناد.
وقال "حتى ترجع".
{…}
Bu hadîsi bana Yahya b.
Habîb dahi rivayet etti. (Dediki): Bize Hâlid yâni ibnil Haris rivayet etti.
(Dediki): Bize Şu'be bu isnadla rivayette bulundu. O:
«Yatağına dönünceye
kadar» cümlesini de söyledi.
121 - (1436) حدثنا
ابن أبي عمر.
حدثنا مروان
عن يزيد (يعني ابن
كيسان)، عن
أبي حازم، عن
أبي هريرة.
قال: قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: "والذي
نفسي بيده ! ما
من رجل يدعو
امرأته إلى فراشها،
فتأبى عليه،
إلا كان الذي
في السماء ساخطا
عليها، حتى
يرضى عنها".
{121}
Bize îbni Ebî Ömer de
rivayet etti. (Dediki): Bize Mervân, Yezid'den yâni îbni Keysan'dan, o da Ebu
Hâzım'dan, o da Ebu Hureyre'den naklen rivayette bulundu. Ebu Hureyre şöyle
demiş: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Nefsim yed-i kudretinde
olan Allah'a yemin ederim ki, eğer bir adam karısını yatağına davet ederde kadın razı olmazsa, kocası ondan
razı oluncaya kadar Yüce Altah ona gazâb eder.» buyurdular.
122 - (1436) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة وأبو
كريب. قالا: حدثنا
أبو معاوية. ح
وحدثني أبو
سعيد الأشج.
حدثنا وكيع. ح
وحدثني زهير
بن حرب
(واللفظ له). حدثنا
جرير. كلهم عن
الأعمش، عن
أبي حازم، عن
أبي هريرة.
قال: قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
"إذا
دعا الرجل
امرأته إلى
فراشه، فلم
تأته، فبات
غضبان عليها،
لعنتها
الملائكة حتى
تصبح".
{122}
Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe ile Ebu Kureyb rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Ebu Muâviye rivayet
etti. H.
Bana Ebu Saîd-i Eşecc
dahi rivayet etti. (Dediki): Bize Vekî' rivayet eyledi. H,
Bana Züheyr b. Harb da
rivayet etti. Lâfız onundur. (Dediki): Bize Cerîr rivayet etti. Bu râvilerin
hepsi A'meş'den, o da Ebu Hâzim'den, o da Ebu Hureyre'den naklen rivayette
bulunmuşlardır. Ebu Hureyre şöyle demiş: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem):
«Bir adam karısını
döşeğine davet eder de döşeğe gelmez; bu sebeble ona dargın olarak yatarsa,
sabahlayıncaya kadar melekler o kadın'a la'net ederler.»
İzah:
Bu hadîsi Buhârî
«Nikâh» bahsinde tahric etmiştir.
Yatağa çağırmaktan
murad cimâ'dır. Hadîsin zahirine bakılırsa sabahlayıncaya kadar kaydından bunun
geceye mahsus olduğu zannedilirse de maksad gece veya gündüz her ne zaman cima'
ya davet ederse demektir. Nitekim rivayetlerin birinde «sabahlayıncaya kadar»
ibaresinin yerine «dönünceye kadar» denilmiş, diğerinde de «kocası razı
oluncaya kadar» buyrulmuştur.
Müslim Şarihlerinden
Übbî'nin beyânına göre bu hadîsin bir rivayetinde geçen «Semâ» lâfzından murâd
yükseklik ve celâldir. Zira Allah Teâlâ Hazretlerini zaman ve mekân ihata
edemez. Bâzıları burada «semadaki» tâbirinden Allah ile melekler
kasdedilmiştir.
Bu babda ibni Huzeyme
ile îbni Hibbân, Hz. Câbir'den şu hadîsi tahric etmişlerdir:
«Üç kişi vardır ki,
bunların ne namazları kabul olunur, ne de bir hayırları semaya çıkar. Bunlar
evine dönmedikçe kaçak köle, ayılmadığı müddetçe sarhoş ve kocası razı
olmadıkça kocası kendisine dargın olan kadındır.»
Burada kocasının
dâvetine icabet ve o'na itaat etmeyen kadına hangi meleklerin lanet edecekleri
suâli hâtıra gelebilir. Bunların ya Hafaza melekleri yâhud başkaları olmaları
ihtimal dahilindedir. Çünkü Allah Teâlâ pek çok melek nevileri yaratmıştır.
Bunlardan bazıları yağmurlara, rüzgârlara, bulutlara; diğerleri kabirde suâle,
bir takımları zikir meclislerini teftişe; bir kısmı da muhtelif işlere vekâlet
ederler.
Meleklerin laneti
kadının özürsüz cima'dan imtina' edemiyeceğine delildir. Bu babda kadının
hayızlı olması bile şer'an özür değildir. Çünkü kocası cima'dan başka bir
suretle ondan istifade edebilir. Hadîsten murâd: Lanetin sabaha kadar devam
etmesi, fecrin doğmasiyle yahud kadının yaptığına pişman olarak kocasının
yatağına dönmesiyle zeval bulmasıdır.